Intervisie
- Wil je meer ondersteuning bij werkproblemen en deze leren oplossen?
- Wil je verbetering in de werksituatie?
- Heb je behoefte aan uitwisseling met collega’s hierover?
- Wil je je verder ontwikkelen als professional en meer zicht krijgen op je eigen rol binnen werksituaties?
- Ben je nieuwsgierig naar oplossingen en gedragsalternatieven voor terugkerende werkthema’s?
Dan is intervisie een goede leervorm!
Intervisie is een methode om werkproblemen op een gestructureerde manier aan te pakken (Jeroen Hendriksen ‘intervisie bij werkproblemen’, 2007). Het is een methode om met collega’s van vergelijkbaar werk- en denkniveau te leren over de problemen die je in je werk tegenkomt. Hierbij gaat het om zowel te sparren over de inhoudelijke kant van een probleem als ook over hoe je in de intervisiegroep met elkaar communiceert. De manier waarop er binnen de intervisiegroep met elkaar gesproken wordt zegt vaak veel over hoe er in de betreffende werksituatie wordt gereageerd.
Door middel van analyse en (zelf)reflectie adviseren en ondersteunen de groepsleden elkaar. Je geeft elkaar feedback, luistert naar elkaar, en deelt (eigen) ervaringen met betrekking tot het werkprobleem. Hierbij wordt het inzicht in je eigen gedrag en je eigen rol vergroot en ervaar je steun.
Om intervisie van de grond te krijgen en goed vorm te geven bied ik als intervisor handvatten, structuur en procesmatige begeleiding in een aantal verschillende bijeenkomsten. Een intervisiegroep bestaat uit 4 tot maximaal 8 deelnemers. Per keer brengen 1 of 2 deelnemers een werkprobleem in wat met de groep onder begeleiding van de intervisor onderzocht wordt. De intervisiemethoden die hiervoor gebruikt worden kunnen per keer verschillen. De bijeenkomst duurt 2 – 2,5 uur per keer. Onderling wordt de frequentie en data afgestemd. Binnen de bijeenkomsten wordt een leerproces op gang gebracht waarbij de eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers wordt gestimuleerd zodat de intervisor/begeleider eventueel en uiteindelijk overbodig kan worden.
Resultaten
- De deelnemers leren een aantal intervisiemethodieken kennen en gebruiken. Zoals o.a. de incidentmethode, krachtenveldanalyse, methode van Raguse e.a.
- Je leert meer over je eigen gedrag, rol, kwaliteiten en alternatieven ten aanzien van de werkproblemen.
- Je leert beter te luisteren en breder te kijken bij het ondersteunen van anderen. Op die manier wordt te snel oordelen of aandragen van oplossingen voorkomen.
- Doordat deelnemers zich open stellen om te leren over hun werkprobleem en zichzelf kweekt dit onderling vertrouwen en steun.
- Medewerkers leren zichzelf beter kennen
- Zelfoplossend vermogen en eigen leiderschap worden gestimuleerd
- Afhankelijk van de groep ontwikkelen deelnemers hun reflectievermogen als ook hun communicatieve vaardigheden
Voor wie?
- Mensen die met mensen werken (bv. zorg, sociaal maatschappelijk werk, artsen, leidinggevenden e.a.)
- Collega’s van hetzelfde werk- en denk niveau
- Opleidingsgroepen
- Beroepsorganisaties/mensen uit hetzelfde werkveld
Voor meer informatie, invulling van het traject en mogelijkheden neem contact op met Prospera.